- Főcím / szerzőségi közlés:
- Danish youth education en route to digital literacy / Knud Holch Andersen, Thomas Kaarsted
- Dokumentumtípus:
- cikk
- Forrásdokumentuma:
-
46. (2013) 1., p. 20-21.
- Nyelv:
- angol
- Címfordítás:
- A dán közoktatás a digitális írástudás felé
- Szerző / közreműködő:
- Holch Andersen, Knud
Kaarsted, Thomas - Tárgyszó:
- Használói szokások
Használók képzése -iskolában
Információtechnológia
Iskolai könyvtár - Szabad tárgyszó:
- Dánia
- Részadatbázis:
- KF 2013/3 7.6 3.11
- Tudományterület:
- Könyvtártudomány
- Lelőhely:
- Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtár
- Raktári jelzet:
- P 1496
- Interneten:
- http://slq.nu/?cover=volume-46-no-1-2013
- Tartalmi kivonat:
-
A digitális írástudás szerepe egyre nő a dán gimnáziumokban és a többi oktatási intézményben. Az oktatás során képessé kell tenni a diákokat a releváns digitális platformok és média hatékony, kritikai, kreatív és innovatív használatára. Nem maradhat el a diákok felkészítése azoknak a problémáknak a kezelésére, melyek nemcsak felsőfokú tanulmányaik, hanem egész életük során – munkahelyükön és a demokratikus társadalmi folyamatok közepette – vár rájuk.
Dánia nagyon büszke világhírű IT infrastruktúrájára, de még messze van attól, hogy a töméntelen információ kritikai és innovatív használatában is az élre törjön.
A digitális írástudás az információs írástudás folytatása, ami a gimnáziumi oktatás alapja Dániában. A digitális kezdeményezést a Dán Elektronikus Tudományos Könyvtár (Denmark’s Electronic Research Library, DEEF) révén kell megerősíteni, mely három (a kulturális, az oktatási és a tudományos) minisztériumhoz is tartozik, és alapvető feladata a gimnáziumi oktatásban a tudáshoz való hozzáférésnek és az információ-kritikai készségek alkalmazásának a segítése. 2011 tavaszán ennek érdekében a DEEF konferenciát szervezett „Digitális írástudás és felkészítés tudományos tevékenységre” címmel, melyen termékeny párbeszéd folyt tudósok, oktatók és könyvtárosok között. Elhatározták, hogy folytatják az eszmecserét az Agytröszt a gimnáziumi digitális írástudásra keretei között. A tizennyolc tagú „agytröszt” a gimnáziumok, igazgatók, diákok, tudósok, könyvtárak és az üzleti szféra képviselőiből áll. Három megbeszélést tartottak 2012 áprilisa és szeptembere között. Első alkalommal került sor az érdekeltek bevonásával egy közös stratégia kialakítására, mely stratégia alulról építkezik: a gimnáziumok „végzik el a kezdőrúgást” a fejlesztésben, melynek holisztikusnak kell lennie, azaz a teljes iskolai kultúrát és annak valamennyi szereplőjét fel kell ölelnie. A digitális technológia önmagában nem változik, a megcélzott kompetencia-fejlesztés jelenti a meghatározó problémát: az oktatási programokba kell integrálni, és a mindennapi élet eszközeként kell funkcionálnia.
Több tanulmány is rámutat, hogy tévedés azt hinnünk, hogy a diákok bánni tudnak az IT-médiával és -platformokkal: célratörően kell kialakítani a kritikai, kreatív és szelektív kompetenciáikat, és gyakorolniuk kell a gimnázium minden osztályában. (Szükség van persze tanári továbbképzésekre is, és a szakdidaktika részévé kell tenni a kérdéskört.) A hagyományos gimnáziumi könyvtárakat és tanulási központokat át kell alakítani az iskola digitális forrásközpontjává, az ott dolgozó könyvtárosoknak pedig részt kell venniük a kompetencia-fejlesztésben.
Hosszú távú feladat lesz a stratégia célkitűzéseinek a megvalósítása. Az agytröszt hatni szeretne a köznevelésről folyó politikai vitára, és hangoztatni a digitális írástudás fontosságát.
- Könyvjelző:
- (HUMANUS)465704